Jag är en utbildad AD/formgivare med 15 års erfarenhet i branschen och som de senaste 12 åren arbetat som frilansare. Jag har erfarenhet både av att ensam ta en design från koncept till färdig produkt och att vara ett par extra händer när det behövs, och jag trivs väldigt bra i båda rollerna.
Frilans
Som frilansande AD/formgivare/originalare är jag van att kasta mig in i nya projekt och jag rör mig lätt mellan olika profiler och formspråk. Under de senaste åren har jag haft en del längre uppdrag för Apotek Hjärtat, Fillauer och Kunskapskraft & Media, men jag har även hoppat in för kortare uppdrag på bl.a Santander Consumer Bank, Rexel och Onemotion IMC.
Som frilansare har jag tacklat allt från att ensam ansvara för grafiskt framtagande av butiksskyltar och väggar till hundratals apotek till att ta fram formspråk för nya lärosatsningar samt göra original för gigantiska monterväggar.
Jag är självgående och kommer lätt in i arbetet och jag lägger stor vikt vid att bli en del i teamet även vid kortare uppdrag.
Art director
Som art director och formgivare jobbar jag direkt med kunder som behöver hjälp att ta fram grafiska profiler, logotyper, olika typer av tryckmaterial och hemsidor.
I min form utgår jag alltid från kunden och den identitet som deras företag eller organisation står för. Den slutgiltiga designen blir resultatet av en resa som jag gör tillsammans med kunden där formen utgår från ett tydligt koncept som sedan genomsyrar alla uttryck.
Under de senaste åren har jag arbetat med bl.a RichZone AB, McPherson ERI(USA), Caravel Group(Australien), Creative Hub STHLM och Go BeActive. Jag älskar att göra dessa resor där jag får sätta mig in i nya branscher, förstå en kunds vision och sedan förverkliga den i ett grafiskt uttryck.
Illustratör
Som illustratör älskar jag att skapa atmosfäriska bilder. I mina bilder vill jag trigga människors känslor och jag älskar att skapa mystik och jobbar gärna med starka kontraster och färger och ljussättningar.
Under de senaste 6 åren har jag skapat omslagsbilder för McPherson ERI i Madison Wisconsins årliga kalendrar och årsrapporter. Bilderna har följt olika teman som ”Gene Editing” och ”Photoreceptor Farming”. För RichZone AB tog jag, i samband med arbetet med deras profil, fram en rad illustrationer som hjälpte till att stärka deras budskap runt ledarskap.
Förutom dessa mer abstrakta och dramatiska bilder har jag tagit fram info-grafik för kunder som, Baxter Healthcare, Marketstrat (Australien), Caravel group och Stockholms Universitet. Att skapa info-grafik tilltalar min organisatoriska och pedagogiska sida.
BAKGRUND
Jag utbildade mig inom grafisk form och kommunikation vid Billy Blue School of Graphic Arts i Sydney där jag tog en kandidatexamen i Communication Design. Skolan räknas som den främsta designskolan i Australien, och är den skola som Berghs har utbyte med.
Direkt efter mina studier fick jag anställning som grafisk formgivare på CMC där jag jobbade i två år. Efter 5 år i Australien flyttade jag till Thailand där jag under 2 års tid varvade designjobb med dykning.
Nu har jag flyttat hem igen och njuter av att vara i Sverige. Jag driver ett AB där jag har kunder i Sverige, Australien, Thailand och USA, men då dessa kunders uppdrag inte är konstanta, tar jag gärna också kortare eller längre uppdrag på byråer eller inhouse. Detta vill jag också gärna göra då jag är en social person som njuter av att inspireras av andra människor.
Jag älskar mitt jobb, dels för att det ger mig möjligheten att bli introducerad till så många olika yrkesområden, i varje nytt jobb får jag sätta mig in i en ny bransch, ny målgrupp och en ny kommunikation. Jag är också bra på att lyssna, och jag älskar utmaningen att försöka förstå en persons/företags vision och sedan förvandla den till ett grafiskt uttryck.
Som person är jag ansvarsfull, ambitiös, effektiv och målmedveten. Jag är en problemlösande team player och är väldigt mån om att göra ett bra jobb.